Manusia hipokrit….!!!!


Iman bagi seorang manusia kadang kala bertambah, kadang kala berkurang.. Sebagai seorang hamba kepada Tuhan, kita mengabdikan diri kepada Allah setiap hari di waktu siang dan malam. Namun begitu, ada juga jenis manusia yang sanggup hiprokrit dengan manusia, sesame kawan, malah dengan Allah pun dye sanggup hipokrit. Contohnya, kita pernah berjumpa dengan seorang yang alim, pendokong gerakan Islam, seorang Us.. Dari mata zahirnya, kita melihat tiada persepsi negative yang dapat diungkapkan kepadanya, tetapi tompok-tompok hitam dibelakangnya.

Namun, hari demi hari, latar belakangnya terbongkar sedikit demi sedikit. Walaupun tidak dapat dilihat apa yang dilakukan dalam amalan sehariannya, perwatakan peribadi nya tidak dapat menipu mata yang melihat terhadapnya. Jika sebelum nie dye hebat bercakap dan melontarkan idea konon-kononnya dialah yang paling hebat dan menguasai maklumat, berkemahiran, berpengurusan dan sebagainya, akhirnya apabila kita meminta dia untuk melaksanakannya, seribu satu alasan yang dikeluarkannya. Assignment banyaklah, sibuk dengan akademikla, terlibat dengan pesta konvo la, ada meeting dengan orang lain, meeting persatuan la, balik negeri la, ada kelas la, ada temu janji dengan kawan la, hinggakan kita sendiri pun merasa ragu-ragu terhadap perwatakannya kesibukannya.

Para pembaca sekalian, penulis ingin mengajak untuk sama-sama kita merenung kembali dalam kehidupan seharian kita. Adakah kita hendak membiarkan orang sebegini mencabuli kesucian agama yang kita anuti? Mencabuli kesucian wasilah dakwah yang telah tertegak di medan dakwah ketika ini? Justeru, marilah kita kembali merapatkan ukhuwah persahatan yang terbina selama ini supaya manusia bercirikan sebegini tidak dikalangan kita dan jika ada, kita tamatkan lakonan serta sandiwaranya. Jika hari ini kita tidak pernah pergi ke bilik untuk menziarahinya, luangkanlah mase untuk ziarahinya? Zahirkanlah ketelusan hati kita untuk membina ukhuwah sesame kita. Mungkin kita bukan orang yang hebat tetapi,

“ Kalau kita bergaul dengan penjual minyak wangi, pasti ade ade bau-bau wangi yang melekat ke baju diri kita”
Mungkin ade dikalangan kita yang mempunyai masalah peribadi yang kita tidak ketahui yang sahabat kita tidak mahu ungkapkan kepada kita..

Tetapi percaya, kemanisan berukhwah, bersahabat itu bermula dari anda..

Advertisements

About Mohd Muaz bin Abd Hamid

Aku diberikan nama oleh ibu bapa ku Mohd Muaz bin Abd. Hamid. Aku dilahirkan pada tanggal 15 April 1987 di Hopital Besar Segamat, Johor. Mendapat Peringkat Awal Kanak-kanak di PASTI di Taman Sri Serting.. Peringkat Sekolah Rendah di SK Bandar Baru Serting, SK Jempol, SK Palong 14 (F).. Peringkat Sekolah Menengah di SMKA Sheikh Haji Mohd Said, Seremban.. Peringkat IPTA... Diploma Tahfiz wa Dakwah, Darul Quran, JAKIM.. Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam, Universiti Pendidikan Sultan Idris..
This entry was posted in Muhasabah Diri. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s