Guru diberi kebenaran terlibat dalam politik: Apa sudut pandang mahasiswa pendidik hari ini?


 Pada hari terakhir Perhimpunan UMNO yang lalu, bekas Menteri Pelajaran Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Hussein ketika menyampaikan ucapan penggulungannya sebagai Naib Presiden UMNO yang baru  telah melontarkan saranan supaya pendidik terutama guru dalam Kumpulan A diberi kebenaran untuk terbabit dalam aktiviti politik serta memegang jawatan dalam parti. Logiknya adalah, kepakaran golongan itu iaitu guru dapat digembleng dan dimanfaatkan bagi memantapkan lagi pasti kerana beliau amat mengiktiraf sumbangan guru bukan sahaja dalam bidang pendidikan, malah peranan yang mereka mainkan dalam perjuangan politik tempatan sejak negara merdeka.

 Dalam konteks realiti mahasiswa pendidik hari ini, bagi penulis, saranan tersebut adalah sangat wajar kerana guru akan lebih mendekati kehidupan masyarakat setempat dari berbagai-bagai lapisan. Ini jelas menunjukkan bahawa profesion perguruan ini mempunyai medan politiknya tersendiri dan ia sangat berbeda dengan profesion yang lain. Justeru, penulis merasakan, sebagai persiapan awal mahasiswa pendidik untuk terjun ke dunia realiti masyarakat sekolah akan datang, lanskap politik mahasiswa pendidik hari ini perlu diubah supaya kepemimpinan mahasiswa pendidik dapat digilap dengan baik supaya lebih sedia, matang, serta ‘well prepare’ dan dapat melatih bakal guru untuk menyumbang ke arah pembinaan negara bangsa yang bertamadun berlandaskan lunas-lunas yang dianjurkan oleh Islam bermula seawal peringkat sekolah lagi. . 

       Jika politik mahasiswa pendidik hari ini masih tidak matang dan seperti kebudak-budakan, maka kepemimpinan bakal-bakal pendidik anak bangsa ini akan menjadi mandom. Justeru, ia tidak akan mampu mengharungi dunia pendidikan dengan lebih efektif. Tidak hairanlah bagi penulis jika trend budaya kerja pendidik hari ini hanya “punch kad pukul 7.30 pagi dan balik ke rumah pukul 2.00 petang setiap hari”. Adakah trend sebegini mampu untuk merealisasikan konsep pembelajaran sepanjang hayat untuk melahirkan modal insan yang cemerlang bagi menjana sumber aset keperluan negara?      

Pem’frame’an pemikiran mahasiswa pendidik dengan budaya hedonisme yang melampau dalam kalangan mereka secara langsung telah membunuh minda pendidik untuk menjadi arkitek masyarakat yang baik. Jika dos ubat diberikan tidak mengikut sukatan yang ditetapkan, maka ia akan memberi kesan buruk serta menjejaskan kepada tubuh badan pesakit. Siapa yang perlu dipersalahkan? Samalah juga jika disamakan dengan pendidik. Jika pelajar sekolah hari ini menghadapi masalah disiplin yang sangat teruk, siapa yang patut dipersalahkan? Sudah pasti salah satu daripada jawapannya ialah batang tubuh seorang guru. 

Justeru, mahasiswa pendidik hari ini perlu diberikan ruang yang cukup luas supaya proses pembinaan generasi pendidik yang berkepimpinan berkualiti dapat dilahirkan demi kepentingan negara kelak.

 

Advertisements

About Mohd Muaz bin Abd Hamid

Aku diberikan nama oleh ibu bapa ku Mohd Muaz bin Abd. Hamid. Aku dilahirkan pada tanggal 15 April 1987 di Hopital Besar Segamat, Johor. Mendapat Peringkat Awal Kanak-kanak di PASTI di Taman Sri Serting.. Peringkat Sekolah Rendah di SK Bandar Baru Serting, SK Jempol, SK Palong 14 (F).. Peringkat Sekolah Menengah di SMKA Sheikh Haji Mohd Said, Seremban.. Peringkat IPTA... Diploma Tahfiz wa Dakwah, Darul Quran, JAKIM.. Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam, Universiti Pendidikan Sultan Idris..
This entry was posted in Isu Semasa. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s